همراز

خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

همراز

خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

۱۸
تیر
۰۲

 

تصور کنید در حال رانندگی، به یک آهنگ شش‌و‌هشت فاقد ارزش هنری با صدای بلند گوش می‌دهید. با توقف پشت چراغ قرمز ناگهان متوجه می‌شوید در ماشین کناری، دوست یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می‌کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد!
این آهنگ، اصطلاحاً "گیلتی پلژر" شماست!

گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شأن شما نیست و از بیان آن خجالت می‌کشید، با این حال از انجام آن لذت می‌برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می‌دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتاً نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید.

 

دوست داشتن بعضی آدمها از این جمله دوست داشتنهاست.

 

#همین

  • حامد سپهر
۰۵
تیر
۰۲

اثر نورافکن وقتی اتفاق میوفته که اولا ما مدام نگران این هستیم که دیگران چه فکری در مورد ما میکنن، دوما اینکه به این باور میرسیم که مردم درمورد ما فکر میکنن.  

مثال بارزش اینه که مثلا وقتی از بیرون میای خونه متوجه میشی که زیپ شلوارت تمام مدت باز بوده و دنیا رو سرت خراب میشه!

چون فکر میکنی همه‌ی دنیا متوجه زیپ باز شلوارت شده در حالیکه حقیقتا هیچکس متوجه نشده و کسی هم که متوجه شده ۱۰ ثانیه بعدش یادش رفته.

واقعیت اینه که هیچکس به ما فکر نمی‌کنه و این داستانها رو مغزمون برامون ساخته که خودش رو مهم جلوه بده.

 

آقای «جک فیلد در کتاب درود بر خودم» مینویسه:

 

در هجده سالگی، نگران تفکر دیگران در مورد خودتان هستید وقتی چهل‌ساله می‌شوید، اهمیتی نمی‌دهید که دیگران در مورد شمــا چه فکر می‌کنند و زمانی که شصت ساله می‌شوید، پی می‌برید که اصلا هیچکس در مورد شما فکر نمی‌کرده است !

 

 

. کتاب "درود بر خودم" جک کنفیلد

  • حامد سپهر