همراز

خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

همراز

خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

بایگانی

تتلیسم

شنبه, ۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲ ب.ظ

این کلیپ رو حتما طی این چند روزه که توی فضای مجازی وایرال شده دیدین( حضور بدون حجاب و نامتعارف دختر پسرهای شیرازی توی یکی از پارکهای این شهر )!

میخوام گریزی بزنم از این موضوع تا در آخر برگردیم به خود کلیپ.

آبانماه پارسال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امیرمقصودلو یا همون تتلو، خواننده‌ی جنجالی کشورمون قرار بود کنسرتی در کشور ترکیه برگزار کنه یکی دو روز قبل از کنسرت، تتلو که راه به راه از خودش و بَندش عکس و فیلم منتشر می کرد به یکباره پیج اینستاگرامش رو بست. این رفتار تتلو فقط مخصوص به اینستاگرام نبود و اعلام کرد که کانال تلگرام خودش رو هم به قیمت 150 میلیون تومان فروخته و دیگه هیچ فعالیتی در اینستاگرام و تلگرام نداره و فقط در یوتیوب حضور خواهد داشت این کارهای تتلو موجب ترس هواداراش شد و خیلی‌ها تصور کردن که شاید کنسرت هم برگزار نشه.

اما اون حجم استقبال از کنسرتش باعث تعجب خیلی‌ها شد چون دو ماهی میشد که تتلو در حال فروش بلیط کنسرتش بود و خیلی‌ها تصور می کردند که چون هواداران سلطان همه نوجوانانی هستند که بدون مادر و پدر خودشون نمیتونن از کشور خارج بشن بنابراین استقبال چندانی از این کنسرت نمیشه اونهم در شرایط کرونا، اما به یک باره همه پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد. ازدحام ناشی از فشار جمعیت در ورودی‌های منتهی به سالن اجرای کنسرتِ امیر تتلو در شهر استانبول در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد.

پایین کشیدن شلوار تتلو در کنسرت و تتو زدن آقای خواننده

ناگفته نماند که حواشی کنسرت تتلو هم کم نبود ، این خواننده دست به اقدامات نامتعارفی در اجرای خود زد. در قسمتی از اجراش دختری شلوار اونو پایین کشید و در قسمتی دیگه از کنسرت، در حالی که بر صندلی شاهانه‌ای نشسته بود و در حال تتو زدن بود آهنگ می خوند. البته رفتارهای نامتعارف و غیر قابل پخش در کنسرت تتلو چیزی نبود که مخاطبان رو متعجب کنه ، زیرا این رفتارهای عجیب رو از اون بعید نمی‌دونستن.

این کنسرت با تمام حواشی، درآمد بسیار بالایی رو نصیب جیب این خواننده کرد ؛همچنین جمعیت بسیاری که برای دیدن اون اومده بودن هم، بسیاری از دوربینها و رسانه‌ها رو به اونجا کشوند و تتلو رو نقل مجالس و محافل کرد.

چرا تتلو در اینستاگرام دنبال کننده زیادی داره؟

 

 این روزها افراد زیادی، خصوصا از قشر دانشگاهی و تحصیل‌کرده، دیده می‌شن که با رویکردی انتقادی از امیر تتلو صحبت می‌کنن اونها عمدتا تتلو و طرفدارانش رو افردی مبتذل می‌دونن و گاهی تمسخرش می‌کنن، گاهی از اون متنفر هستن و گاهی هم اونو نادیده می‌گیرن.

اما واقعیتی که در بیرون از ذهنیت این افراد جریان دار اینه که تتلو هست و طرفداران زیادی داره؛ مطابق با داده‌کاوی‌ها اون  ۲۱مین صفحه پرفالوئر اینستاگرام در میان صفحات ایرانی رو داره و توی همون روزا پس از شکستن رکورد لایو اینستاگرامی، بیش از ۸۰۰هزار فالوئر جدید پیدا کرد و حالا بیشتر از ۴ میلیون فالوئر اینستاگرامی داره.

تعداد زیاد حامیان تتلو، نشانه‌ای از تغییر فرهنگ جامعه‌س. البته این تغییر اتفاق جدیدی نیست و چند سالی هست که نشانه‌های تغییر فرهنگی جامعه نمایان شده. اما کسانی که توی «اتاق پژواک» خودشون گرفتارن و محیط بیرون خودشون رو نمی‌بینن، مدام از خبر استقبال عمومی از تتلو، شگفت‌زده شده و می‌پرسن: «مگه ممکنه چنین کسی این قدر طرفدار داشته باشه؟» و سپس سریعا نتیجه می‌گیرند که جامعه دچار ابتذال شده.

اما جامعه دچار ابتذال نشده. توسعه تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده جامعه ایران متکثر شده و دیگه سلایق و علایق مردم رو تحت یک چارچوب و قالب از پیش‌تعیین‌شده نمیشه دسته‌بندی کرد. 

مصرف نقش دوگانه‌ای بازی می‌کنه. ابتدا فرد رو متفاوت از وضعیت گذشته می‌کنه، سپس گونه‌های جدید زیستن رو برای اون ممکن میکنه، زمینه‌های ارتباطی جدیدی برای اون فراهم میکنه، سبک زندگی و هویت جدیدی برای فرد ایجاد می‌کنه و در نهایت طبقه متوسط جدید تقویت می‌شه.

 

اما ربط این صحبت‌ها به تتلو چیه؟

تتلو شاید نمادی باشه از امکانِ داشتن سبک زندگی متفاوت در یک جامعه ایدئولوژیک. برای کسی که به دنبال سبک زندگی جدیدیه و سبک زندگی ایدئولوژیک رو نمی‌پذیره، تتلو جذابیت داره چون نماد آشکاری از نافرمانی از این سبک زندگیِ و شاید یکی از دلایل استقبال اینستاگرامی‌ها از اون، در کنار سایر دلایل فرهنگی و اجتماعی همین باشه.

حالا برگردیم به اون کلیپی که اول پست اشاره کردم، درست یا غلط باید بپذیریم که نسل جدید و جامعه دیگه دنبال یکسری دیکته‌های قدیمی و نخ‌نما شده نیست. نسل جدید و تربیتش ملزوماتی لازم داره که نباید جامعه چشمش رو به روی اون ببنده و اونو انکار کنه و یا نادیده بگیره وگرنه تبعات سختی در انتظار جامعه خواهد بود 

 

 

#همین

 

 

 

 

  • حامد سپهر

نظرات  (۷)

من با دیدن این اوضاع فرهنگی جامعه یاد اون شعر جامی درمورد کلاغ و کبک میفتم.
پاسخ:
حالا که به اینجا رسیدیم که جوون ما دوست داره راه رفتن کبک رو هم یاد بگیره باید در کنارش نذاره راه رفتن خودش رو فراموش کنه
  • آقای سر به‍ راه
  • یه مشکلی وجود داره مسئله فقط پوشش یا طرفدار یه خواننده بودن نیست, موضوع اینه از اینجا که طاهرش شاید فقط پوضش باشه و ابتذال نیست شروع میشه ولی به تعداد زیادی کار نامتعارف ختم میشه
    پاسخ:
    منظور منم اینه که جامعه باید سعی کنه به پوشش و تفکر اونا احترام بذاره تا بتونه بهتر باهاشون تعامل کنه و این جریان رو توی مسیر درستی هدایت کنه
  • مترسک ‌‌‌‌‌
  • از نظر «ایدئولوژی» کسایی که از نظر ظاهری شکل من نیستن یا از نظر باطنی مخالف منن (که دومی از اولی بدتر و جمعِ جفتشون گناهی کبیره است) حتی اگه زیاد باشن هم عده‌ای کم‌تعداد و محدودن که اونا هم حتماً غرب‌زده، غرب‌گرا، منحرف اخلاقی و جنسی، وطن‌فروش، زالو صفت، خائن، تن‌باره و تن‌پرور، خودخواه و امثالهم، هستن!
    این تحلیلایی که ما و شما و کارشناسا ارائه می‌کنن هم سر سوزنی براشون مهم نیست!
    پاسخ:
    نمیشه به کسی که عقاید یا پوشش با ما یکی نیست حکم مرتد بودن رو داد، جامعه باید به مسیری هدایت بشه که هردو عقیده و مرام و پوشش رو درکنار هم بپذیره و چاره‌ایی هم جز این نیست
    به عنوان کسی که هشت سال اخیر عمرم رو با نوجوون‌ها سر و کار داشتم، باید تایید کنم و بگم این نسل رو نمیشه مثل ماها به صلابه کشید. اینا همون انقلابی‌ان که همه در انتظارشیم.
    پاسخ:
    نسل ما نسل مظلوم و سربراهی بود و جریانات جنگ و تحریمهای شدید و جریانهای فکری داخلی که حتی تیشرت پوشیدن رو گناه کبیره میدونست خیلی روش تاثیر گذاشته بود ولی نسل امروز توی قید و بند اینچیزا نیست و هنجارشکن‌تره
  • بهارنارنج :)
  • با حرفتون موافقم اونم درحالی که روتین قدیم ما توسط یک افرادی متظاهر خدشه دارم شده..
    پاسخ:
    منم روتین قدیم خودمون رو دوست دارم 
    ولی این نسل جدید با این نیازهاش نباید جدی گرفته نشه
    به شدت موافقم چند روزیه ذهن خودم درگیر این موضوعه که کاش بشه هرکس به هر راهی که دوست داره بره
    کاش یاد بگیریم هم دیگه رو بدون کوچکترین قضاوتی درک کنیم
    پاسخ:
    اینچیزا مثل شمشیر دولبه‌س باید همونطور که اجازه داده بشه هرکسی راهی رو که دوست داره بره از طرف دیگه باید مدیریتش کرد تا به بیراهه نره
    یکسری قوانین باید باشه قانون همیشه بد نیست
    ولی با اجبار مخالفم
    فکر میکنم اجباری بودن پوشش برای خانم ها دیگه سال های اخرش باید باشه
    به شدت موافق اختیاری بودن حجابم
    پاسخ:
    حتی قانون بد هم از بی‌قانونی بهتره
    متاسفانه هنوز مسائل حل نشده‌ایی توی این مملکت هست که هر چندوقت یکبار سرمارو باهاش گرم کنن

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">